Wczytuję dane...

Czy i kiedy warto sprawdzić paczkę przy kurierze?

Czy można sprawdzić paczkę przy kurierze?

Zakupy przez internet to obecnie standard. W sieci kupujemy już chyba wszystko. Nasze doświadczenie pokazuje, że wśród tego asortymentu pokaźną grupę stanowią rośliny oraz wszystkie okołouprawowe akcesoria. W związku z tym, że korzystanie z usług kuriera staje się coraz bardziej powszechne, wykształcamy w sobie pewne przyzwyczajenia. Klienci szukają tańszych ofert, a sprzedawcy osiągają najwyższe poziomy wtajemniczenia w sposobach pakowania paczek. Niestety nawet to, co najbardziej ułatwia nam życie może mieć niezrozumiałe dla wszystkich kwestie. Odpowiadając na zgłaszane przez Was wątpliwości, postanowiliśmy pochylić się nieco nad tematem odbioru przesyłki i sprawdzenia jej przy kurierze. Niezależnie czy robisz to sporadycznie, czy zakupy przez internet są Twoim chlebem powszednim, warto zaznajomić się z tematem.

Sprawdzać czy nie sprawdzać? 

Oto jest pytanie! Jako nabywca naturalnym jest, że chcesz otrzymać zakupiony produkt w nienagannym stanie. I rzeczywiście najczęściej tak jest. W większości przypadków przesyłki docierają do klientów nienaruszone. Dużą rolę  w całym procesie pełni sprzedawca. Będąc nim dbamy o to, by najmniejsze ziarenko zostało zapakowane w sposób umożliwiający mu bezpieczne dotarcie do Ciebie. I na pewno nie jesteśmy jedyni. Nie możemy jednak przewidzieć wszystkiego. W końcu paczki niejednokrotnie muszą przebyć długą podróż. Na tej drodze może (oczywiście nie musi!) się wiele wydarzyć. 

Bardzo często wydaje nam się, że za zakupiony towar odpowiada sprzedawca. Jest w tym sporo racji, ale tylko do pewnego momentu. Do którego? W przypadku zakupów przez internet sprzedawca pełni odpowiedzialność do momentu odbioru towaru. Innymi słowy, kupując rośliny lub inne ogrodnicze "przydasie" w naszym sklepie, wszystko co wydarzy się od chwili, w której paczka zostanie spakowana do dostarczenia jej do Ciebie, odbywa się można powiedzieć na nasze ryzyko. Za ewentualne uszkodzenia odpowiada firma przewozowa. Nadal jednak odbywa się to w ramach umowy sprzedawca - firma kurierska. Dlatego, choć nie ma takiego obowiązku, warto sprawdzić przesyłkę przy kurierze. Z naszej strony możesz liczyć na wsparcie i pomoc w każdej sytuacji. Nie zostawimy Cię samego z problemem, nawet jeśli w świetle prawa nasza rola się zakończy. Podejrzewamy jednak, że nie jesteśmy jedynym sklepem internetowym, w którym kupujesz. Powinieneś zatem wiedzieć, że jeżeli przyjmiesz przesyłkę, podpiszesz kurierowi jej odbiór bez zastrzeżeń, sprzedawca nie ponosi odpowiedzialności za uchybienia. Inaczej to wygląda, gdy spiszesz protokół szkody, ale o nim za chwilę. 

Kiedy sprawdzić paczkę przy kurierze?

Prawa i obowiązki kuriera i odbiorcy

Jednym z Twoich praw jako odbiorcy przesyłki jest sprawdzenie zawartości paczki w obecności kuriera. Musi być jednak pewne "ale". Nie będziemy przytaczać szczegółowych przepisów prawa przewozowego, są one ogólnodostępne. Zależy nam jednak, abyś był świadomym klientem. W świetle wspomnianych przepisów kurier może udostępnić Ci przesyłkę do otwarcia i sprawdzenia jej zawartości tylko po podpisaniu odbioru paczki. Dlaczego? Jak już napisaliśmy, za ewentualne uszkodzenia paczki odpowiada firma kurierska. Otworzenie paczki jest równoznaczne z jej uszkodzeniem. To z kolei może być podstawą reklamacji lub innych roszczeń. Zrozum zatem kuriera i jego ostrożność przed otwieraniem paczek, gdy nie ma ku temu wyraźnych przesłanek. Po pokwitowaniu odbioru dla własnego komfortu warto uprzejmie zażądać od kuriera możliwości sprawdzenia przesyłki w jego obecności. W przypadku uszkodzeń lub niezgodności zawartości z zamówieniem spisz protokół - odpowiedni druk powinien posiadać kurier. 

Kiedy sprawdzić zawartość paczki przy kurierze?

Jest kilka sytuacji, w których powinieneś wykazać się większą czujnością i nalegać na sprawdzenie paczki przy kurierze, a gdy zajdzie konieczność spisać protokół szkody. Zrób to, gdy:

  • paczka na pierwszy rzut oka nie wygląda najlepiej;
  • opakowanie jest uszkodzone, ma widoczne ślady rozerwania lub wgniecenia;
  • paczka jest oklejona taśmą z firmowym logiem kuriera - oznacza to, że była była przepakowywana lub z jakiś powodów zabezpieczana na magazynie firmy kurierskiej;
  • w paczce znajdują się przedmioty szczególnie narażone na uszkodzenia w transporcie.

Kurier odmówił sprawdzenia paczki, co zrobić?

Oczywiście zawsze warto zapytać kuriera, czy może poczekasz aż sprawdzisz paczkę. Jeżeli sposób zapakowania paczki wskazuje na to, że jej sprawdzenie zajmie jego zdaniem zbyt dużo czasu, kurier ma prawo odmówić swojej obecności. W takiej sytuacji poproś go o oświadczenie odmowy. Może to zrobić w formie adnotacji na protokole odbioru paczki lub jako oddzielne oświadczenie opatrzone jego podpisem. Jeśli kurier się spieszy, możesz zapytać o jego numer telefonu i zadzwonić, by przyjechał z protokołem w przypadku uszkodzeń. Niektórzy przewoźnicy, np. DHL, posiadają w ofercie usługę, w której za pośrednictwem infolinii lub strony internetowej sam zgłosisz uszkodzoną przesyłkę. Firma kurierska wówczas zleci przyjazd kuriera z protokołem szkody.

Kiedy sprawdzić paczkę przy kurierze?

Protokół szkody

A teraz kilka kwestii, o których powinieneś pamiętać podczas spisywania protokołu. Jest to bowiem klucz do ewentualnych reklamacji usługi u przewoźnika. Ważne aby protokół sporządzić samemu i wpisać do niego wszystko, co jest ważne nie dla kuriera, ale dla Ciebie. Niestety nadal często zdarza się, ze protokół w całości wypełnia kurier lub sugeruje, co w nim ująć. Po podpisaniu okazuje się się jednak, że pojawiają się problemy na drodze do odszkodowania. Nawet jeśli nie będzie się to podobać kurierowi, wszystko co zostaje spisane w protokole, ma odpowiadać stanowi faktycznemu. Brak protokołu szkody nie wyklucza jednak możliwości złożenia reklamacji u sprzedawcy.

Pamiętaj zatem, że sprawdzenie przesyłki leży niejako w twoim interesie. Z naszej strony możesz mieć pewność, że dokładamy wszelkich starań, aby wszystko co zamawiasz dotarło do ciebie w idealnym stanie. Możesz liczyć też na pełne wsparcie zarówno podczas zakupu, jak i po nim.